Louise Julin

Don't tell me what I can't do

Kategori: © LOUISE JULIN

Allt för ofta säger jag till mig själv att "jag kan inte göra det" och "jag kan inte åka dit", sedan har jag lämnat de drömmarna långt bak i huvudet och låtit de vara just det.. drömmar. En ursäkt om varför jag inte kan göra saker eller åka till ställen är allt för lätta att komma på och ibland är det lättare att komma på en ursäkt än att skjuta undan alla tvivel och faktiskt göra det man vill. 

Men jag har bestämt mig. Jag ska åka till London, flytta till London. Jag bryr mig inte vad jag behöver göra för att komma dit eller hur hårt jag måste jobba.. Jag. Ska. Dit. 

Men det är inte lätt. Jag har många människor runtom mig som tvivlar och säger att "du kommer inte komma till London", "ska du verkligen åka dit?", "vad är det för speciellt med London?", "satsa på att jobba istället" osv. Jag har vänner som säger saker som skulle kunna få mig att tvivla, men jag är så pass bestämd att ingenting kan rubba det. 

Självklart kan mitt val svikta ibland. Självklart kan jag tänka att "kanske borde jag inte åka till London.." men sen tänker jag bara, varför inte? Varför ska jag inte åka dit? Bara för att andra människor säger åt mig att jag inte ska göra det? Ska jag låta någon annan än jag själv bestämma vad jag vill göra med mitt liv? Aldrig. 

Avundsjuka är bara förnamnet på varför folk försöker få mig att tvivla. Vad skulle det annars vara? Varför kan dom inte vara glada för mig och mitt beslut? Varför kan dom inte peppa mig och stötta mig och vara en del av min resa?
 
För att byta ämne lite. Innan mars/april ska jag ha gått ner 20 kilo för att få genomföra en personlig sak. Det kan låta lite orealistiskt och omöjligt, men det går. Och jag ska göra det. Det måste bli ändring. Men grejen här är att häromdagen, när jag snackade med en kompis om att jag måste gå ner dessa 20 kilo på ca 3-4 månader så sa hon till mig "om du nu kan gå ner så mycket.." Vadå om? Vadå kan? Vadå så mycket? 

Det finns inget om. Det finns ett kan och det är att jag KAN och SKA göra det. Det finns inget mycket. Det är en rimlig siffra, visst kommer det ta ett tag för mig att vänja mig vid hur mitt nya jag kommer att se ut, men change is good. Jag vet att jag kommer bli nöjd. Men det tär på mig att veta att jag inte har folk som tror på mig, som tvivlar på min förmåga att lyckas. 

Jag kommer att lyckas; det tvivlar inte jag själv på. Jag ska göra det här, precis som jag ska flytta till London. Mina drömmar är bara drömmar tills de besannas. 

Så snälla goa ni, låt ingen säga åt dig vad Du kan och inte kan göra. Låt ingen annan bestämma vad Du ska göra med ditt liv. Låt för i helvete inte någon annan göra dina val. Stå upp för dig själv och låt inte ditt val ändras bara för att andra människor är avundsjuka. 

Kommentarer

  • ♫♪ sandra T säger:

    känner likadant fast med usa, fram tills nu har jag vart bombsäker på att jag ska bannemig dit. Förlorat mycket av mina framtidsdrömmar när jag inte får något jobb och alla vänner får jobb efter jobb =/
    tror egentligen att man tvivlar för att det enda man vet är ett bo i sverige och sin hemstad, det är ändå en trygghet man har. Men ta mig fan, både du och jag ska ta oss dit vi vill!

    2012-12-26 | 22:04:34
    Bloggadress: http://www.sandramusic.blogg.se
  • angelica & malin - en inspirerande blogg säger:

    Hejsan! Vi är två tjejer som startat en blogg där vi skriver texter om allt från att vara stark till några peppande ord för att komma iväg och träna. Vi lägger även upp bilder, musik och quotes! Det skulle vara jättekul om du ville gå in, kanske läsa något inlägg och se om det är en blogg för dig! :) Hoppas du hade en bra julafton, kram :)

    Svar: Ingen reklam tack
    mykryptonite.webblogg.se

    2012-12-26 | 22:16:06
    Bloggadress: http://beconfident.blogg.se
  • Hanna Karlsson säger:

    Bra skrivet. Det är alldeles för ofta mina egna negativa tankar stoppar mig...

    2012-12-27 | 08:00:29
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Fatma säger:

    Utlottningen av de tre goodiebagen i lucka 24 är nu avslutad! :)

    2012-12-27 | 16:21:25
    Bloggadress: http://fatmas.se
  • FlizanLizan säger:

    Hejsan

    Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 - 150 kr :P

    Svar: Ingen reklam tack
    mykryptonite.webblogg.se

    2012-12-27 | 17:09:29
    Bloggadress: http://flizanlizan.blogg.se
  • Rhoda Rodis❤ säger:

    Hihi de peppade mig sjukt mke. Själv ska jag bli storbloggare medan alla säger att ja borde satsa på vanligt jobb osv hihi bra skrivet!

    2012-12-27 | 20:17:00
    Bloggadress: http://fotografsiiidan.blogg.se
  • Kira säger:

    Riktigt bra skrivet!! Inspirerande!

    Jag har nu en "veckans blogg" tävling på min blogg som du gärna får vara med i! Om du vinner inför nästa vecka som kommer jag att länka dig inför mina 350 läsare! Det låter väll bra? Fjäska är tillåtet ;) om du vill få lite mer tur i tävlingen så kan du göra så att du skriver ett inlägg om min blogg i din blogg! Så har du större chans att vinna! Kramisar!

    2012-12-27 | 21:07:57
    Bloggadress: http://kirauhlin.com

Kommentera inlägget här: